Stop madspild og lækkert mad på Il Buco…

Event på Il buco

Hvis jeg havde bare lidt flere timer i døgnet, ville jeg gøre lidt mere for at tage kampen op mod madspild. Som den madelsker jeg er, gør det så ondt i mit hjerte, når jeg ser mad blive gammelt, og jeg må nærmest lukke øjnene, når jeg en sjælden gang lader mad dumpe ned i skraldeposen med et brag. For næh nej.. vi bliver ikke ved med at have alle ressourcer tilgængelige, og vi bør simpelthen hanke op i os selv og blive bedre til at planlægge og begrænse vores forbrug – til at udnytte og genanvende!

Med denne interesse og bekymring i min personlige tanke- og indkøbspose var det da heller ikke svært at sige ja tak til Siemens bloggerevent på smukke Il Buco på Bryggen i sidste uge. Jep, de ville fremvise deres nye køleskab, som holder madvarerne friskere og er mere bæredygtigt. Det er marketing med henblik på salg! Men det er også et statement, et budskab der følger med i pakken. Madspild og gode råd til at undgå dette.

20141113-085400.jpg

Alt sammen illustreret med kreativiteter sammensat af de dygtige Il Buco-folk og baseret på de ting, vi ofte kan finde slatne, triste og måske mugne henslægt i køleren; rødbeder, kål, brød og æbler f.eks. Dette blev lavet til en forrygende frokostmenu med blandt andet jordskokkecreme, kammusling og karamelliseret blomkål – og så en fantastisk dessert af french toast med brød og æble. Alt sammen smuk anrettet ved siden af de overfede retro-bordkort lavet af kartoffeltryk med vores navne på (hvem sagde 90’er flaskback?!)

Et af husrådene var at putte rodfrugter, fx gulerødder i vand, hvis de begyndte at blive bløde og kedelige – et døgns tid vil få dem til at blomstre op igen. Det råd har jeg helt sikkert taget med hjem og arkiveret.

Il Buco

Køleskabet blev vist frem, og ja – det var da virkelig et, man fik lyst til at købe (overdelen blev begrænset lidt af en smart isterning og vakuum-funktion i midten, hvilket der umiddelbart er både fordele og ulemper ved) … men det var så bæredygtigt og smart! Heldigvis er de også ved at udvikle andre modeller der kan give mere plads foroven.

Jeg sendte fluks en kærlig tanke til alle de ekstra (og gamle(!)) køleskabe, som vi danskere har stående rundt omkring i landet. De forårsager dobbelt så meget CO2 som de nye køleskabe, kan man lære på Experimentarium City. Og ofte står de bare i en kælder. Med øl i og måske sodavand. Til den dag der liiiiige kommer gæster. Det er unødvendigt og dumt. Ud med dem, Danmark!

Hvad gør du for at undgå madspild?

#stopmadspild

Kh C.

Følg CopenhagenByMe på Facebook

På Bloglovin’

Og på Instagram: @copenhagenbyme

Skriv et svar

