Frisk fisk eller Fakta?

Hvad har størst indflydelse på dine valg, når du handler? Prisen, kvaliteten, emballagen, eller noget helt fjerde? Måske stedet?

Nu starter det her indlæg nærmest som en del af en never-ending markedsundersøgelse…  tro mig … det er bestemt ikke meningen. Tværtimod. Når jeg spørger, er det faktisk med et måske ret så ledende og måske på grænsen til manipulerende håb om, at stedet er med i overvejelserne.

Avokadoer

For jeg synes, det er så trist, når butikker og ellers så flotte steder lukker.

Det er ikke så længe siden, jeg med grovbirkes-og-müslimuffins-higende sjæl bevægede mig mod min daværende nabo Johansens bageri, og skuffet (og et par timer senere: grædefærdig) måtte acceptere lækkeriernes placering bag lås og slå og et ‘til salg’-skilt på vinduet. Knap var det sidste Johansen-brød blevet solgt, før en ny Fakta Q blev åbnet på modsatte side af vejen med opvarmet brød til billige priser. Ren tilfældighed?

Så var det den fantastiske Madtjenesten på Østerbro, der besluttede sig for at stoppe som legendarisk salat-, romanescodip og romkugle-pusher i hjertet af Ndr. Frihavnsgade. For slet ikke at tale om restauranten KogT på Bredgade … og også min yndlings-juicebar Njoy på Store Kongensgade var ved at trække stikket ud af juiceren – indtil en venlig sjæl trådte til, og salget af de snaskede laksesandwich og juices kunne fortsætte.

Siden da har jeg fået en slags ‘åh, kære butik, du må ikke lukke-trauma’. Især i forhold til hvor jeg handler. Er det okay at snuppe avokadoerne her, når jeg måske burde købe det hos den lille grønthandler på hjørnet i stedet? Eller fisk i fakta-fryseren frem for den noget dyrere, men friskfangede fra ‘Hav’? Og kan jeg virkelig tillade mig at købe det rugbrød på tilbud i bageren i Føtex og samtidig fravælge det fine mørke brød med tranebær, som ligger frisk og uopdaget og venter på mig hos Krummen og Kagen på Amagerbrogade, som kun har brødet som indtægtskilde? Dilemma! Jeg husker min fars ord om at brød skal købes hos bageren, og fisk ved fiskehandleren. Og selvom jeg en lørdag morgen nærmest har drømt mig varm på en latte fra Baresso, har jeg alligevel lidt dårlig samvittighed over at nyde morgenkaffen det samme sted som resten af københavnerne, i stedet for at give den spritnye café med opstartsvanskeligheder en passende chance.

Baresso

Og nu bliver det i tide og utide en besættelse for mig. Det der ansvar for at holde de ‘små i live’. Ansvaret som forbruger. Den nagende tanke om den lille niche-bager der må lukke, mens kæderne og supermarkederne brager løs og derudaf.

Men når alt kommer til alt, handler det jo også om at gøre og købe det, man har allermest lyst til – og ikke mindst råd til!… og hvis man simpelthen ikke har råd til de der lækre laksefilletter til 60 kr. stykket, eller den nyåbnede café bare ikke laver lige så lækker kaffe som Baresso, er der jo ikke så meget at stille op … er der det?

6 thoughts on “Frisk fisk eller Fakta?

  1. Kender udemærket den følelse du beskriver. Gør selv hvad jeg kan for at handle i de små forretninger som tilbyder noget specielt. Krummen & Kagen har desværre lukket butikken på Amagerbrogade men jeg kan varmt anbefale dig og alle andre den nye bager “Nordisk Brød”, på hjørnet af Holmbladsgade og Vermlandsgade. Og i næste måned åbner “Meyers Bageri” jo i “Johansens” gamle lokaler så det er heldigvis ikke helt umuligt at få godt brød i kvarteret. Før Krummen & Kagen var det jo nærmest umuligt

    • Hej Michael, åh har den virkelig lukket nu…?! jeg frygtede sådan, det skulle ske, da jeg boede i nærheden. Heldigt der stadig er en på Østerbro, men det var bare så fedt, at den åbnede op på Amager. Jeg har hørt meget godt om Nordisk Brød efterhånden, så den må jeg lige forbi næste gang, jeg kommer i området Og ja det er virkelig heldigt med Meyers – blev meget glad da jeg så det nye skilt på vinduet. Så må vi bare håbe, den bliver liggende 🙂

  2. Hej Camilla.
    Super indlæg. Hvor er jeg dog enig med dig i dine betragtninger.
    Jeg har i så lang tid søgt efter en god bager på Amager, der laver noget ordentligt brød – men hver uden held! Nu vil jeg klart forsøge mig hos Nordisk brød på Holmbladsgade næste gang, vi skal have bagerbrød og så vil jeg glæde mig til Meyers bageri åbner på Amagerbrogade.
    Tak for gode indput 🙂

    • Hej Julie.
      Tusind tak! Og hvor dejligt at høre, at jeg ikke er den eneste, der går rundt med den følelse 🙂 Du må lige sige til, om du også kan anbefale Nordisk brød – det er ikke sikkert, jeg når forbi foreløbig, nu hvor jeg er rykket til Østerbro. Ja og Meyers bageri er jo bare godt, så det er dejligt, at den nu kommer til det ‘amager’kanske’!

  3. parkgårdens bageri har været det bedste og vil altid være det bedste bageri i det område de har altid så lækkert brød og søde piger bag kassen. de er altid så venlige. så der vil jeg stærkt anbefale folk til at handle. god dag derude 😀

Skriv et svar

