Smag for Roskilde Festival 2013

Billede 6

“Det er ikke maden, der får folk til at tage til Roskilde Festival, men det er maden, der kan være afgørende for, om de vælger at komme igen.”

Med sådan en omgang poetiske ord blev jeg af nogle garvede Roskilde-drenge på højhellige festival-lørdag introduceret til Food Court: 2013-festivalens nye mad-skud på stammen… eller pladsen. Festivalpladsen. 19 boder i en hal placeret lige midt i dyngerne af festlige drukorgier og glade tømmermænd. Boder med lige præcist det modsatte af hvad man normalt vil betegne som klassisk, greasy og velkendt festivalmad. Ja, boder der i år gjorde det muligt at sætte festival-bisserne i wraps lavet af kål, jordbærmadder, øko-vafler og skyr-is, kartoffelssalat af nye kartofler fra Lolland-Falster, broccolimuffins, bygotto fra GRØD og mucho mucho andet. En mini-festivaludgave af Torvehallerne, hvor arrangørerne gav nye madboder lov til at prøve festival-terrænet af og se, om deres mad dufter og smager så godt i gæsternes næser og munde, at der er incitament for at slå en fuldblods-bod op. Måske allerede næste år.

Økologi. Klimavenlighed. Bæredygtighed.Det er det mest rigtige af det allermest rigtige rigtige. På en festival skal der drikkes og spises. Det er alt fra vin fra Malbeck til papvin og lunkne alt-muligt-shots, der skylles ned, og dagen derpå snupper man så bare en økologisk kebab med agurker fra en urtehave på Falster. Er det lige ren gastro-massage for festivalskroppen eller hvad?  Der er tale om et overvældende druk-sommerhi, men hvorfor ikke være økologisk samtidig?

Det er dejligt paradoksalt – og på en eller anden mystisk måde elsker jeg det!

Og selvfølgelig skulle jeg prøve så meget som muligt. Spicy vegi-pandekager fra Jordens Terrasser spækket med grøntsager og sørme også fine blomster på toppen, øko-lam og falafel, bolo aka palæo-kødsovs og en ‘Jimbalaya’ med noget lækkert coleslow/skinke-halløj.

Spicy vegi-pandekager

Men samtidig gik jeg også lidt i modsatte grøft. I år var utroligt nok min allerførste Roskilde Festival, og jeg fik lyst til at gøre noget, jeg normalt ikke gør. Jeg drak øl, selvom jeg normalt synes, det smager for bittert. Jeg kastede mig brutalt over flæskesteg(ssandwich), selvom jeg normalt ville fravælge svinekød, hvis der er andre alternativer. Det gav mig en anledning til at smage Meyer’s overlegne flæskestegs-fætter. En saftig oplevelse, som i den grad gjorde det godt af sin slags. Og så fik jeg mulighed for at smage pizzaer fra Cofoco. Det får jeg heller ikke normalt. Sådan et par slices kunne de for min skyld sagtens rulle ud i deres mange fremragende københavnske køkkener.

Meyer's Flæskesteg og Cofoco's pizza

pizzaROSKILDE festival, du er på alle måder en herlig størrelse. – Også når det kommer til gastronomien. Mangfoldighed så det batter! Og selvom øl og steg også er blevet my festival-thing, var det nu en ren nydelse at se de anderledes og spændende københavner-perler lige der i Roskildes stolthed. Og JA, jeg har valgt at komme igen! Ses vi?

Roskilde Festival

2 thoughts on “Smag for Roskilde Festival 2013

Skriv et svar

