Mousse, trøffel og ganache på La Glace (endelig!)

En stor hemmelighed om mig er nok, at jeg godt kan li’ kager. Ej, okay det er der måske et par eller tre, som allerede ved. Men så er hemmeligheden nok, at jeg i modsætning til mange andre københavnere aldrig har smagt kagerne på La Glace – eller rettelse: det havde jeg ikke … før i går.

Javel, jeg har luret, beundret og drømt. Jeg har stået med helt og aldeles fladklemt næse mod vinduerne – peget og undersøgt. Og jeg har endda en enkelt gang præsteret at sidde uden for cafeen for blot at nyde deres tunge bedstemor-sødmælks-kakao – men uden kageselskab (don’t ask me why). Jeg har hørt samtaler om nærmest hver enkelt variant – især om sportskagen, som spiller sig ind i de flestes kagehjerter. Og flere gange er jeg blevet så grebet af stemningen, at jeg haft lyst til at pynte på sandheden og udbryde “ja, uhm, de smager bare SÅ godt!”

Vælge, vælge, vælge

I går skulle der sættes en definitiv stopper for mit La Glace-kage-mindreværdskompleks.
Kurs mod Skoubogade -tjek. Kage-elskende veninde under armen – tjek. Lækkersult – (som altid) tjek. Hurtig beslutning? På-ingen-måde-tjek. Kagemekka? Halleluja!
Vi besluttede at dele to, for så ‘kunne man jo smage lidt mere’. Ingen af os er vilde med flødeskum, og dermed kunne vi udelukke næsten den ene side af kagemenuen. What a luck! Men derefter blev det nervepirrende. Chokolade var et kriterium, men det var der ligesom ret mange af stykkerne, der var udstyret med. Desuden blinkede den med karamelmousse ‘tag MIG’, men det samme gjorde den med chokoladetrøffel, den med flamberet marcipan og naturligvis også den med græskarmarengs og mascarpone. Ikke nemt. Slet ikke nemt!
Desuden skulle vi jo også finde to, der passede perfekt sammen. “Vi skal måske ikke vælge to med chokolade”, “passer citron til appelsin?”, “jamen så får vi jo ikke en med marcipan!?” Skandale! Og da vi så endelig havde bestemt os, kom det pludselig: “Hov, der er jo også DEN der – den er større!”

Vi vidste, vi havde nået grænsen for ubeslutsomhed, da to ældre kvinder henvendte sig til os og sagde: “okay, piger – vi havde svært ved at bestemme jer, men I er værre”.

Så var det altså bare med at trække et nr., stille sig i køen blandt tre kinesere, bedstemor + barnebarn, familie på seks og mange mange flere.  Sundhedsbølge? Svært at tro. Alle vil have flødeskum og kager i det store retro dukkehus for royale, fine damer… og så os andre !

“Lucky you” = lucky me, lucky US!

Da ‘Lucky you’ og ‘Kanneworfflagkagen’ ankom, var stemningen på sit højeste, og da den første bid karamelliserede græskar, chokolademousse og ganache dumpede på tungen, kunne jeg endelig med god samvittighed sige det højt; “uhm, det smager SÅ godt!” For det gjorde det. Chokoladesmagen var helt fortryllende. Mindst så wauw-agtig som forventet. Og sørme om ikke tekanden fik en gratis refill, da den var tom. Forkælelse og kvalitet! Og det er jo heller ikke for sjov, at stedet har eksisteret siden 1870 med opskrifter, der er blevet overleveret fra generation til generation.

Stedets kogebog kunne måske godt flettes ind på julegave-listen. Ville da være okay med hjemmelavede La Glace-othellolagkager. Og billigere. For nok er kagerne måske de samme, men priserne har helt sikkert udviklet sig i takt med de mange generationsskift.

3 thoughts on “Mousse, trøffel og ganache på La Glace (endelig!)

  1. Pingback: Thomas Rode på Vestergade: mindre sukker = bedre liv? « CopenhagenByMe

Skriv et svar

