Østerbro, du er nu god nok (men det bliver mellem os to…)

Sikke noget rod! Amager og jeg er blevet uvenner. Eller forholdet mellem os er lidt anstrengt, sårbart, sat på prøve.
Sandheden måtte frem før eller siden. Jeg har åbent og ærligt fortalt det;

Jeg kommer på Østerbro af og til, og denne weekend er en stor del af tiden blevet dedikeret til det Østerbro’ske.” Så er det sagt. Out in the open. Pyha!

Amager er jo den, ‘de andre ikke vil lege med’, den useje ø eller Lorteøen, som man så fint og fornemt har navngivet den. Derfor sårer det den, når jeg ligesom mange andre kaster min opmærksomhed og omtanke på Østerbro, Københavns ædelsten, ‘det fine kvarter’.
Tilliden er brudt – jeg har svigtet mit ‘hood’. Var det besværet værd? Til det må jeg råbe et højt JA! (Bare Amager ikke hører det.)

For selv om jeg elsker Amager at hele mit københavnerhjerte (en hyldest til øen vil helt sikker dukke op på et senere tidspunkt), må jeg ty til erkendelse i form af; “Østerbro, du er meget stille og irriterende perfekt, men du er nu også lidt herlig – og jeg bliver nødt til lige at fremhæve et par elementer fra en  weekend i selskab med dig”

1. Kalkbrænderihavnen, Nordhavnen

Kalkbrænderihavnen, Nordhavnen

Blæsende, men frisk (som vi danskere altid siger) – solrig efterårs-gåtur i Nordhavnskvarteret – havneområdet Kalkbrænderihavnen. Det bliver spændende at følge Nordhavn, hvis det går området som spået – 40.000 beboere på sigt og samme antal arbejdspladser. Det er da ret meget.

Krummen og Kagen (‘Kardemommebageren’) på Nordre Frihavnsgade

2. Svampet brød og pink latte hos Kardemommebageren
Krummen og Kagen på Nordre Frihavnsgade eller Kardemommebageren, som man også kan kalde den, hvis man vil. Jeg synes, det passer så godt til den, fordi den er så … kær og yndig. Ja og hyggelig selvfølgelig – på en helt unik gammeldags måde. Det skaber troværdighed. En skarp konkurrent til bedstemors bagværk har meldt sig på banen.

Deres brød har det der hjemmelavede look, og samtidig er det bare så svampet og lækkert, at man lige må have en bid til. Og én til. Jeg er med tiden blevet afhængig af deres brød og vanille-latte i pink kopper (watch out boys) fra Kardemommen. Denne gang var det müsli- og rugbrødsbollerne med tranebær og rosiner, der insisterede på at deltage i morgenmaden både lørdag og søndag. Jeg.Kan.ikke.sige.nej.

Kalkun karry fra Lêlê

Kalkun karry og Mango Lassi fra Lêlê

3. Kalkun Karry og Mango Lassi fra Lêlê 

Lêlê ligger efterhånden mange steder i byen, og det er altså en god ting. Når lysten til ‘varmt mad’ melder sig (ja det er i min optik en eller anden ret med sovs, der er meget meget varm), får Lêlê-kunstværket ‘kalkun karry’ heltestatus. Jeg kommer altid til at vælge den ret, fordi den slår steder som wokshop med  armlængder (synes jeg), og så koster den kun 85 kr.
Det må man altså godt..
Og når forkælelsesbarometret skal stige yderligere, er Lêlês Mango Lassi lige sagen – så følges tankerne straks til Vietnam (selvom Lassi vist er fra Indien… men hva’ pokker…  🙂 )

Nå, jeg må ud og pleje Amager-forholdet lidt… søndagens “vi-maler-opgang-i-andelsforeningen” var ikke heeeeelt nok til at indhente det fortabte.

Psssst og yipppie… Krummen og Kagen åbner snart på Amagerbrogade… Mon det kan hjælpe på Amagers vaklende selvværd? 🙂

2 thoughts on “Østerbro, du er nu god nok (men det bliver mellem os to…)

  1. Pingback: Ja, jeg bor på Amager. Og jeg er stolt af det! « CopenhagenByMe

  2. Pingback: Undskyld må jeg spise min SMAG-salat her? | CopenhagenByMe

Skriv et svar

