Powerade halvmaraton – Klar, parat… Løb København!

“Dårlig timing og på grænsen til uoverskueligt projekt” var mine umiddelbare tanker om weekendens dagsorden, hvis lørdags-punkt var bryllup i Jylland, mens søndags-punktet dikterede, at jeg kl. 11-nul-dut (og gerne før) skulle levere friske ben til Powerade halvmaraton på Østerbro.

Og det var måske ikke det perfekte 21 km-forberedelsesritual at vandre rundt i høje stilletter og nippe til champagne – for derefter at snuppe max 4 timers søvn og med bedste balanceevne klæde om til løbeshorts på et DSB-toiletgulv befolket med vandpytter og henkastet toiletpapir.
Og så… Indrømmet! Jeg havde ikke stor tiltro til min halvmaraton-debut, som jeg frygtede, at mit næsvise knæ ville ødelægge. Men afprøves skulle det – og hey! Der var jo tale om en ret så fantastisk rute gennem indre København. Afsted afsted med mig og min veninde – og 9000 andre.

Det startede godt med samba-lignende tilstande ved Fælledparken og et “Kom så! Jeg gi’r en kaffe bagefter ” fra en grinende morgenmads-nydende mand på Koldinggade.
Når de 5 km endnu ikke er passeret, og alle siger “god tur”, ved man bare, at der er langt igen.

Ved Langelinie begyndte det at blive sjovt. Jeg klappede af en sækkepibe-spiller og smilede kækt til alle kammeraterne – både den lille havfrue, Amalienborg, Operahuset og en farverig mand på stylter.

I Nyhavn undrede jeg mig over en mandlig løber, der talte i telefon(!?) med en anden løber et andet sted på ruten, og da jeg passerede de 11 km ved Gammel Mønt, skelede jeg til restaurant SULT, mens min mave sendte kærlige tanker til deres overdådige weekendbrunch.

Efter 12,9 km fik jeg hul på det trendy løbeværktøj; energy gelen, som skulle ‘give et hurtigt skud energi’ og åbenbart også meget fedtede fingre, hage og hvad der ellers kom i vejen. Sammen med lidt banan sagde det “piiiiiiing”, og spurte-genet overtog situationen og overhalte pigen i lilla.

Ved Statens Museum for Kunst stod en masse børn på række og ville give ‘high five’, men jeg kunne ikke nænne at tørre mine rester af appelsin-gel af på dem, og ved 16,4 km råbte jeg “wuhuuuu” til min trofaste tilskuer på Randersgade – efterfulgt at et “jeg tager den hele vejen“, hvilket vist fik nogle til at undre sig; “hvorfor skulle hun ikke tage den hele vejen – det er vel meningen?!”

Omkring 18 km tænkte jeg: “AV AV AV mine lår” og “Kan man have ondt så mange steder i kroppen?” Knæet havde det til gengæld mirakuløst strålende”.

Tilbage ved Fælledparken fandt jeg for første gang min ipod frem, men lyden af “Låååågsus“, hylede mig ud, så den blev fluks pakket væk. Jeg faldt i stedet i snak med min sideløber, som også havde ondt. Det kunne vi så snik-snakke lidt om. Stemmebåndet fejlede heller ikke noget.

Da jeg spottede 20 km-skiltet blev jeg glad og sagde stille “YES!”
Og så dukkede det op. Som et fatamorgana. Skiltet med de tre dejligste bogstaver. Et M, et Å og et L!

“Nyd de sidste 400 m” havde jeg læst i et iFORM-blad. I tried. I really did. Og da kridtstregen blev passeret i et krumspring, røg hænderne partout i vejret.
Følelsen var mere overvældende, end jeg havde troet. Jeg stod musestille og spejdede efter min veninde, mens jeg prøvede at fatte, hvad der lige var sket. Så kom jeg i tanke om, at jeg skulle have en medalje. Og müslibar. Vand. Powerade. Ligesom alle de andre.

Mine ben var som den appelsin-gel, jeg tidligere fik fedtet mig ind i, og ‘chipaflevering’ virkede som et helt umuligt projekt. Skulle jeg virkelig bukke mig ned og liste chippen af snørebåndene? Behøvede det at være lige NU?

Da jeg fandt de andre blev jeg rørstrømsk. Løbende lykkelig.

Alt i alt var det hver eneste krumme af besværet værd. Viljen fjernede de fysiske smerter, og mit forhold til København – ja, det er kun blevet endnu tættere  😉

4 thoughts on “Powerade halvmaraton – Klar, parat… Løb København!

  1. Pingback: Ugens alternative: The Laundromat | CopenhagenByMe

  2. Pingback: Anne gæsteblogger om løb i København | CopenhagenByMe

Skriv et svar

