McDonalds på Kongens Nytorv: I’m just not loving it

Se det er hvad jeg kalder en god burger fra Café Wilder på Christianshavn

Chok. Chok. Chok. Bedst som man havde gnedet sig grundigt i hænderne over, at McDonalds’ salg ikke længere er i fremgang på bl.a. det europæiske marked, vågnede man op til en sky over en ellers flot solrig københavner-himmel; “Burgergiganten rykker ind på Kongens Nytorv”. Av av av av!

Nogle danskere er glade for (endnu mere) hjem-fra-byen-mad i nærheden af strøget, andre er forargede over, at den historiske, eksklusive Café A Porta bliver klattet til med en skriggule måge.
Jeg synes bare det er synd for vores alles Kongens Nytorv!

I næsten alle storbyer i Europa, som jeg har besøgt, er de store pladser omringet af ‘mågeklatter’, som spreder sine brune papirsposer og slanke blege pommes frites på de nærliggende brosten. Men Kongens Nytorv har været helt clean. Smuk. Fin.
Jeg har altid været imponeret over stedets charme, storhed og pompøsitet på trods af den meget turistede og centrale placering. Men nu bliver den royale del af Strøget altså også ‘beriget’ med  en mågeklat.

Det er ikke kun burgerborgens udseende, jeg er slemt utilfreds med – det er også kvaliteten, smagen, associationerne, signalerne… Alt!

Jeg forstår det ikke.
Jeg kommer aldrig  – ikke engang i det næste liv – til at forstå:

1. Hvorfor folk vælger en såkaldt burger bestående af krydderbolle-lignende brød med tubeketchup, visne agurker, indtørret bøf og nogle hakkede løg som helt sikkert aldrig har set skyggen af en urtehave
når man kunne få en nybagt sesambolle med friske grøntsager, hakkebøf lige fra panden og hjemmelavet dressing i stedet.  

Se det er hvad jeg kalder en god burger fra Café Wilder på Christianshavn

2. Hvordan man kan udpege den noget så “fancy” McFlurry bestående af blandt andet kunstigt slik eller småkagefyld som absolut yndlingsis
når man i stedet kan besøge den italienske ismand, der smilende langer hjemmelavede is med friske råvarer over disken.

3. At det vigtigste ritual på en søndag kan blive at hænge ud i uinspirerende lokaler ved lange beskidte bord blandt børnegråd og friture-os
– når man kan kunne finde en hyggelig billig café spækket med afslappende musik – og god energi.

McDonald’s – I’m just not loving it – slet ikke på Kongens Nytorv.

(Men mon ikke man stadig vil kunne se skønheden for bare måger? Jeg håber det. I really do:) )

Skriv et svar

