Hey forår! Catch me … if you can

1. maj – en dag der har forstået sit formål. Sol over hele linien, mennesker der flasher bare fødder og udskifter de vintertriste kinder med friske lysende smilehuller  … FORÅR!
Mens Karina har bevæget sig mod det  jyske og hopper på talerstolen flere forskellige steder i Kolding, har jeg besluttet mig for at blive i byen og sørge for, at den tager et godt og grundigt positivt hul på maj. Det er lykkedes helt okay indtil videre, hvis jeg selv skal sige det.

Men inden jeg kunne gøre det, var der en vigtig mission, der skulle fuldføres: nemlig “udskift lilla Mustang-lig med ny Raleigh-ræser-missionen” Kender I den?
For mig tog det ca. 5 minutter – måske 8. To cykelstop på vej til Borgen her til formiddag, og den var hjemme. Hurtigt og smertefrit. Da jeg så det beige/guldglinsende vidunder, var jeg overbevist.

Her er den så, den lille purk, foran sit andet hjem

Jeg var helt og igennem cykel-forelsket, men det behøvede cykelmanden jo ikke vide, så jeg spillede det mystiske og drilske kort; “Hvis jeg nu køber den lige nu og her, kan jeg så få lidt rabat?” Cykelmand tøvende, bestemt og ikke åben-for-ideen-agtig: “Nej, den er i forvejen sat ned“. Mig: “Hvis vi nu siger 3800 kr, så giver du lidt spontanitets-rabat, og jeg tager den med med det samme“. (Nu – meget – rar) cykelmand efter en del overvejelser: “mmmmh… okay, så siger vi det.”
Få minutter efter var Mustangen efterladt på Amager, og jeg sad pavestolt og trampede derudaf på den nye sag – aldrig har turen til arbejde været så smidig og behagelig, og jeg er helt sikker på, at folk kiggede en anelse på mine nye hjul. Slut med huller i sadlen (og gennemblødte-på-det-helt-forkerte-sted-bukser). Slut med at sænke farten ved et kikset hoppe-stunt på asfalten. SLUT med antydninger om, at min cykel er gammel, rusten og grim 🙂

Når jeg ikke skal suse rundt på purken, skal jeg tilbringe foråret i det “parisiske” København:
1. I Ørstedsparken
Som minder mig  om Parc de Villiers i Paris – parken som jeg altid løb og gik lange ture i, da der stod ‘au pair’ og ‘fransk servitrice’ under min jobstatus.
Jeg troede, det var en søgt sammenligning, jeg havde dannet i min livlige fantasi, indtil min mor under en gåtur sagde; “den minder lidt om Paris!” Touché! Der må altså være noget om det.
Og her er bare så fint! Ørstedsparken er en undervurderet park, som alle, homoseksuel eller ej, burde kunne finde en favoritspot i. Om så det gælder grillaftener ved søen, en kaffe i skyggen af H.C. Ørsted-monumentet, krydsning af søen via stålbroen, afslapning på bænkene langs træerne, brødfodring af ænderne eller skøn kvalitetstid på tæpper på græsset, hvor man ugeneret kan slænge sig eller måske spille backgammon, hvis det skal være lidt mere vildt og voldsomt.

2. På Beau Marché Café à Vins
Lige fra jeg så det her steds facade, til jeg trådte ind og kiggede rundt, var jeg stum… manglede ord. Både franske og danske!  Jeg kunne kun tænke: “TAK! Tusind tak. Tak for denne hemmelige gave.
Og jeg følte mig stolt. Stolt, som når en mor ser sit barn tage det første skridt, over, at min by har sådan en fransk diamant, der ligger og skinner på Ny Østergade.
For det er ikke let. Let at skabe den her stemning, hvor man på trods af de 10 grader får lyst til at sætte sig udenfor med et stort glas rødvin. En stemning hvor man, når man først har sat sig indenfor, bare aldrig vil forlade stedet igen. Forlade de store vinreoler, rammevæggen med sort-hvide billeder, fade med appelsiner og San Marzano-tomater. Flerfarvede roser og vin. Vin i lange baner. En stemning hvor man er ligeglad med at nyde sin Croque Monsieur klods op af en fremmed på meget lidt plads – så længe man får en plads, er man glad. Lykkelig. Simpelthen.
Nu ved I, hvor I kan finde mig …. Glædeligt forår! 🙂

2 thoughts on “Hey forår! Catch me … if you can

  1. Tillykke med din nye cykel! Er selv den heldige ejer af præcis samme model og farve. Den er lækker, kører som en drøm, og så er den bare helt fantastisk! 🙂 Jeg håber du bliver lige så glad for din, som jeg er for min 😀

Skriv et svar

