Luksus luksus-tirsdag

Kan sådan en højhellig sidste-tirsdag-i-januar-måned fejres bedre? Jeg tror det ikke.

Kombinationen af en kop drikkelse brygget ‘in the raw way’ på 42 Raw i Pilestræde efterfulgt af fire retters menu med champagne på Tight i Hyskenstræde fik mig i går til at føle mig som Københavns heldigste pige – intet mindre !

Jeg er meget draget af raw-konceptet. Ikke på den der all-in måde. Som i at jeg vil sværge til raw, fravælge den saftige gennemstegte bøf, anskaffe mig en dehydrator og alt det der. Men for mig er raw friske og vitaminfulde supplementer til de ‘traditionelle’ retter. Det at man kan fremtrylle farverige dips og kager vha. ingredienser importeret direkte fra selveste naturen – det er da fascinerende.

Jeg har tidligere spist på 42 Raw og var næsten ved at blive narret af courgetter og gulerødder i forklædning som pasta. De gør det altså godt. Ikke mindst sammen med en sauce af kokos, ingefær og chili. Denne gang nøjedes jeg med en helt okay chai-te lavet på frisk mandelmælk og kanel.

Fra Pilestræde til Hyskenstræde hvor en impulsiv middag på champagnebaren Tight ventede. Fire retter simpelthen. Wow! Ikke noget med forret, hovedret, dessert – næh, her kunne man selv bestemme – fire hovedretter, hvis det skulle være. Heaven. Og sikke et fint sted. Hyggeligt, intimt og som en helt uventet prik over i’et, kunne det franske sprog anes i køkkenet. Så bliver man sentimental –  ja nærmest rørt.

Alle retterne var fremstillet af gode råvarer med et helt specielt ‘touch’ – trøffelsuppen var ubeskrivelig smagfuld, sirupslagen passede perfekt til laksen og den franske tartelet med majskylling var niveauer over de tarteletter, jeg ellers har fået. Desserten blev erstattet af en omgang surf n’turf og så var dagens kødbehov vist også dækket 🙂

De første par dage på Borgen har været fyldt med indtryk, og jeg har so far lært at:

  • alle veje fører til… en ny dør. Når man siger, det er svært at finde rundt, så er det faktisk –  helt-ekstremt-utroligt svært at finde rundt. Jeg prøver at finde mit eget system, men det er ikke helt lykkedes endnu..
  • hvis man begynder at røre ved kaffemaskinernes mælkeopbevaringsboks, kan man risikere at røret går løst, og at hverken én selv eller andre får dagens morgen-caffe latte.
  • politikere faktisk er ret seje.
  • at det at have sin egen nøgle og adgangskort faktisk også er RET sejt og må betyde, at jeg er ved at blive bare en lille smule voksen 🙂

Skriv et svar

